Predstav si, že máš jedinečnú možnosť ukrojiť si kus z marketingového koláča a rozšíriť si tak sieť kontaktov, získať nových zákazníkov a zamestnancov. A navyše bez nákladných investícií do reklamy. Šiel by si do toho? Na Instáči a Fejse konto už určite dávno máš. Pokiaľ však rozbiehaš seriózny biznis, Linkedin profil sa stáva takpovediac nepísanou podmienkou. V tomto článku sa ti budem snažiť načrtnúť hneď niekoľko dôvodov, prečo by si si mal s LinkedInom potykať.

LinkedIn – čo to vlastne je?

800 miliónov členov, 200 krajín sveta a 24 komunikačných jazykov a 55 miliónov spoločností na platforme oveľa viac sústredených na biznis oblasť, ako ktorákoľvek iná sociálna sieť. Vidíš ten potenciál aj ty? Zatiaľ, čo Instagram, Facebook a najnovšie Tik Tok sú menej formálne siete, vstupom na LinkedIn vchádzaš do dospeláckeho sveta businessmanov a očakáva sa od teba, že budeš vystupovať tak trochu serióznejšie. A to najlepšie nakoniec: okrem toho, že tu stretneš mnoho kravaťákov, máš aj jedinečnú možnosť z tvojej firmy spraviť skutočný lovebrand. Zhromažďujú sa tu totiž pokrokovo mysliaci ľudia vo veku 25 – 34 rokov a ty im môžeš predstaviť seba a tvoju firmu v tom najlepšom svetle.

linkedin mapa
Zdroj: www.linkedin.com

Organika na plné pecky


To, že máš LinkedIn profil dávno vytvorený, ešte neznamená, že ho vieš aj správne využívať. Hlavne v prípade, že ti zapadá prachom a ty si nevieš spomenúť na prihlasovacie heslo. Poviem ti jedno tajomstvo. Pretlak obsahu na Fejse či Instáči len sotva prejde užívateľským sitom bez aspoň charitatívnej podpory do reklamy. LinkedIn na slovenskom trhu stále dobre reaguje na organiku. Predstav si, že v LinkedIn vesmíre si stále môžeš vychutnať svoj priestor a to celkom zadarmo. Stačí ti trochu snahy, konzistentnosti vo vytváraní obsahu a v neposlednom rade aj trpezlivosti.

linkedin profil

Zdroj: www.freepik.com

Benefituj z LinkedInu

LinkedIn je kariérne zameraná sociálna sieť. Ľudia na ňu nechodia tráviť celé hodiny v listovaní obrázkov a budovať kamarátske vzťahy, či zdieľať fotodokumentáciu svojho kulinárskeho umenia. Čo ich sem teda ženie?

V skratke by som pohnútky užívateľov LinkedIn siete charakterizovala v dvoch bodoch:

  1. hľadajú obsah, ktorý im pomôže kariérne rásť a obohatí ich profesijne, alebo v biznise,
  2. tvoria obohacujúci content s cieľom edukovať a zaujať ich potencionálnych zamestnancov, biznis partnerov alebo vytvoriť povedomie o svojej značke.

Ako ťa teda LinkedIn môže obohatiť?

  • Môžeš získať nových partnerov pre biznis. Táto platforma sa doslova hemží špecialistami z rôznych oblastí a keď nadviažeš dostatok relevantných spojení, určite si ťa nájdu.
  • Na LinkedIn nájdeš tiež tisícky kurzov, pomocou ktorých si prehĺbiš vedomosti a vytuninguješ svoj biznis.

Zdroj: www.linkedin.com

 

  • Môžeš sa vyprofilovať ako odborník, a to najmä zaujímavým profilom, zdieľaním kvalitného obsahu a zapájaním sa do odborných diskusií .
  • Budovaním siete máš možnosť získať kľúčových partnerov pre biznis. Kvalitné spojenia, diskusie do ktorých sa fundovane zapájaš a tvoja konzistentná aktivita ti vytvorí mnoho zaujímavých biznis príležitostí.
  • Máš možnosť vybudovať silnú značku a predstaviť profesionálom tvoju firmu a produkt a pozdvihnúť jeho výnimočnosť. Tvoja značka je dôležitá, pretože určuje, kto si a čo robíš, a je to prvá vec, ktorú si potenciálny klient všimne. V marketingovom slovníku sa toto volá jednoducho branding.
  • Pomocou kľúčových slov na LinkedIn si tiež buduješ SEO a stávaš sa dohľadateľným napríklad v rámci Google.

  • Personalizuješ značku, stávaš sa jej tvárou, buduješ si vzťah s klientom a vytváraš emocionálnu stránku značky. Odlíšiš sa tak od beztvárnej korporátnej identity a staneš sa zapamätateľný. Prostredníctvom ambasádorov sa tvoja značka stane osobnejšou a bližšou k zákazníkom. 

Posty s funny memečkami a konšpiračné teórie z pochybných zdrojov rozhodne na LinkedIn nepatria.

Buduj kvalitné spojenia

LinkedIn je založený na spojeniach s ľuďmi, ktorí si profesijne či biznisovo majú čo povedať, alebo by sa mohli vzájomne nejakým spôsobom obohatiť. Skús si predstaviť, že všetky kontakty, ktoré tvoj Linkedin profil obsahuje, sa považujú za spojenia 1. úrovne. Každý kontakt, ktorý je pripojený k tvojim spojeniam prvej úrovne sa považuje za spojenie 2. úrovne a k nim sú pripojené spojenia 3. úrovne. Motá sa ti z toho hlava? To nevadí. Stačí, ak si zapamätáš, že možnosti, ktoré na LinkedIn máš, sú prakticky nekonečné. V podnikaní je práve networking jedným z najdôležitejších podmienok na ceste k úspechu. A práve táto platforma ti ponúka skvelú možnosť využiť ho na plné pecky.

Zdroj: https://unsplash.com/

Stanov si ciele a stratégiu

Vraví sa, že prvým krokom je rozhodnúť sa a začať. No pamätaj na to, že ak má byť obsahová stratégia úspešná, nastaviť ju treba už na začiatku. Ďalšou podstatnou vecou na LinkedIn je konzistentnosť. Nestačí ti teda len sem tam niečo vypustiť a očakávať stovky nových klientov. Chceš byť úspešný? Tvor teda obsah, ktorý prinesie hodnotu a zapojí tvoju cieľovku do komunikácie. Ak si výkonnostný riaditeľ stavebnej firmy, iba sotva využiješ kontakty ľudí z oblasti gastrobiznisu a pravdepodobne nebudeš zdieľať fotografie z poslednej letnej dovolenky. Dáva ti to zmysel? Na začiatku tvojej LinkedIn púte si stanov, čo je tvoj cieľ. Chceš získať nových zákazníkov pre tvoj produkt, alebo zamestnancov do firmy? Priprav si stratégiu a čo najpodrobnejšie si premysli a naplánuj jednotlivé kroky. Čo kedy postovať, ako sa prezentovať, kto je tvár tvojej značky a čo presne bude komunikovať.

Ambasádori na LinkedIn

Zvoľ si, kto bude tvoju firmu prezentovať. Ty ako majiteľ, prípadne niektorí z tvojich zamestnancov. Pýtaš sa, prečo by mali tvoji zamestnanci vystupovať na LinkedIne? Nenájdu si výhodnejšiu pozíciu u konkurencie? Hlavný dôvod, prečo by si mal podporiť tvojich zamestnancov v aktivizácii na LinkedIne je fakt, že môžu pomôcť posilniť silu tvojej značky. Ak hľadáš nové talenty, komu viac uveria? Tebe, alebo tým, ktorí u teba už pracujú? Nechaj svojich zamestnancov povedať, prečo svoju prácu milujú a prečo si ten najvhodnejší zamestnávateľ práve ty.

Povýš svoj content na vyšší level

Daj si záležať, aby boli postnuté informácie relevantné. Buď inovatívny, obsah podávaj originálnym spôsobom, aby si zaujal a všetkým ukáž, že si skutočný profesionál. Základom dobrého LinkedIn statusu je pútavý úvod. Zaujmi hneď prvými slovami. Jadro nabi informáciami a pridaj niekoľko zaujímavých faktov, čísel a štatistík a odkazuj sa na spoľahlivé zdroje. V závere všetko zhrň tak, aby si vyvolal odozvu, pretože to je tvojím cieľom. Ak je to čo i len trocha možné, všetko zaobaľ do pútavého príbehu. Nájdi spôsob, ako pridať nápad do konverzácie, alebo tento koncept prepojiť s tvojou značkou. Takto vystúpiš z korporátneho tieňa a staneš sa tvárou firmy, ktorú zastupuješ a ľudia si ťa spoja s tvojou značkou. Je to vynikajúca forma brandingu.

Obsah je kráľ. Aj na Linkedine

Ak chceš zaujať a uspieť, aj obsah, ktorý uverejňuješ by mal byť hodnotný. Rovnako dôležitá, ako kvalita uverejňovaných príspevkov je aj ich konzistencia. Verím teda, že sa na misiu vybudovať silný LinkedIn podujmeš vyzbrojený trpezlivosťou a postneš aspoň jeden kvalitný status týždenne. Linkedin umožňuje publikáciu rôznych druhov obsahu. Ja sa ti budem snažiť vypichnúť aspoň niektoré z nich.

Kým sa však do tvorby contentu pustíš, tu je pár tipov, ktoré by ti mohli byť užitočné:

  • LinkedIn má funkciu navrhovania obsahu, ktorá pomáha spoločnostiam identifikovať témy, ktoré sú obľúbené u ich cieľového publika.
  • Použi hashtagy na kategorizáciu.
  • Skráť dlhé adresy URL pomocou bitly.
  • Zameraj sa na kľúčové slová súvisiace s tvojim biznisom.

1. Publikácia článkov na LinkedIn

Prvým spôsobom, ako sa zviditeľniť je písanie článkov. V rámci tvojho LinkedIn profilu môžeš pridávať články rovnako, ako do osobného blogu. Majú hneď niekoľko významných benefitov, ktoré pomôžu tebe a tvojej firme pri budovaní zvučnej značky.

  • Články, ktoré napíšeš sa stanú automaticky súčasťou tvojho profilu a toto je jedna z možností personalizácie.
  • Pokiaľ budú mať pridanú hodnotu a ponúkať publiku kvalitný obsah budeš sa javiť ako profík hodný pozornosti. Môžeš tak osloviť nových klientov a budovať s nimi dobré vzťahy.
  • Články sú po publikácií dostupné a pokiaľ sa zameriaš aj na kľúčové slová, môžeš si dokonca zlepšiť pozície vo fulltextových vyhľadávačoch.

2. Aktualizácie z bizisu

Kto iný by mal byť lepším odbornikom na tvoj biznis, ako si ty? Tak to všetkým ukáž. Využi obrovské publikum, ktoré ti LinkedIn ponúka a informuj ho o novinkách, produktoch a iných zaujímavostiach zo zákulisia firmy. Nepíš suché formálne statusy. Daj do toho príbeh. Ľudia príbehy milujú od nepamäti. A či sa nám to páči, alebo nie, z ľudskej prirodzenosti fungujeme prostredníctvom emócií. Áno, aj na chladnom LinkedIne.  Odľahči komunikáciu a zapoj sledovateľov do komunikácie. Pýtaj sa a snaž sa vyvolať interakciu. Namiesto uverejňovania iba holého textu vlož zaujímavú grafiku alebo video.

To najdôležitejšie nakoniec. Nezabudni na 3 hashtagy.

3. Natívne video

Na LinkedIne môžeš uverejňovať natívne videá s titulkami.  Je to veľká výhoda, nakoľko mnohí užívatelia pozerajú LinkedIn v práci so stíšeným zvukom. Dobre spracované natívne video má schopnosť vygenerovať trojnásobok interakcií, ako textový príspevok a má 5x väčšiu pravdepodobnosť, že podnieti búrlivú diskusiu sledovateľov. Prehráva sa automaticky na feede, čo s veľkou pravdepodobnosťou upúta pozornosť.

4. LinkedIn stories

Storky na LinkedIne sú pomerne čerstvou  novinkou a sú dostupné iba pre mobilné zariadenia. Tento formát by si na takej vážnej platforme určite nečakal. Alebo sa mýlim? Prostredníctvom nich máš možnosť zahájiť komunikáciu s tvojimi sledovateľmi, a to veľmi nenútenou formou. LinkedIn storky ti pomôžu rýchlo a odľahčene informovať o tvojom biznis živote. Ale pozor! Pokús sa pri ich vytváraní zachovať istú dávku profesionality.

Hashtag hacky na LinkedIn

Vedel si, že napriek tomu, že LinkedIn existuje už od roku 2003, až v roku 2016 bolo umožnené používanie klikateľných hashtagov? Indexáciu tvojich príspevkov teda podpor troma relevantnými hashtagmi. Používaním hashtagov maximalizuješ dosah svojho príspevku a interakcia na post sa môže dokonca až strojnásobiť.

Ako ich správne do tvojho statusu pridáš, ti napovie nasledovný obrázok.

Ak začneš písať znak hashtagu, LinkedIn automaticky generuje návrhy tých, ktoré sú trendy alebo populárne. Kliknutím na tlačidlo pridať v ľavej dolnej časti vyberieš jeden z tých najrelevantnejších. Odporúča sa s hashtagmi to nepreháňať, a ako som už vyššie spomenula, ideálny počet sú 3.
S pridávaním hashtagov však kľudne experimentuj. Keď si osvojíš ich používanie, možno zistíš, ktoré z nich majú lepšiu výkonnosť. Práve tie sa oplatí použiť znova.

Hashtagy a firemná stránka na LinkedIn

Ak máš na LinkedIn vytvorenú firemnú stránku, neváhaj ju pripojiť k súvisiacim hashtagom. Umožní ti to jednoduchšie sa spojiť s relevantným publikom. Ako?

Jednoducho takto:

hashtagy na firemnej stranke

Staň sa sledovateľom hashtagov

sledovanie hashtagov na linkedin
Zdroj: www.linkedin.com

Ak sa pripojíš na sledovanie niektorých hashtagov, môžeš získať prehľad o zaujímavom obsahu, ale aj inšpiráciu na tvorbu toho tvojho.
Ako sa staneš sledovateľom? Možností je niekoľko. Tým najjednoduchším je zadanie hashtagu do vyhľadávacieho panela.

  1. Do vyhľadávacieho panela v ľavom hornom rohu pridáš hashtag, o ktorý máš záujem v tomto tvare: #copywriting.
  2. Keď klikneš na zobrazený hashtag, dostaneš všetok relevantný obsah, ktorý súvisí s jeho zameraním.
  3. Klikni na tlačidlo Sledovať.

Profík s profi LinkedIn profilom

LinkedIn profil je v podstate tvoja online vizitka, kde prezentuješ nie len tvoje pracovné skúsenosti, ale aj máš jedinečnú možnosť ukázať sa ako profík, ktorý má drive a nesedí len tak so založenými rukami.

Ty, či niektorý z tvojich pracovníkov sa môžete stať dokonca ambasádormi tvojej značky, alebo si vytvoriť firemný profil, obdobný napríklad fanpage na Facebooku. LinkedIn sa stáva čoraz lifestylovejším, ale stále je platformou, kde by si mal ukázať istý status dôveryhodnosti.

 

Je tvoj Linkedin profil eňoňuňo?

Pozor! Dopredu ťa upozorňujem na to, že kým začneš na LinkedIn uverejňovať seriózny obsah, vytuninguj si svoj LinkedIn profil. Na čo všetko by si mal myslieť som sa ti snažila spísať do nasledujúcich riadkov.

1. Profilovka, aká má byť

Na výbere vhodnej fotografie záleží na LinkedIne oveľa viac, ako na iných platformách. Zabudni prosím na mobilovky a selfíčka. Na LinkedIn budeš totiž musieť pôsobiť oveľa serióznejšie ako na Facebooku, či na Instagrame. Výber vhodnej fotky bude podliehať veľmi podobným kritériám, ako tej na CV-čku. Odporúčaný formát je 450 × 450 pixelov. Mal by si na nej pôsobiť dôveryhodne a sympaticky. Nezabúdaj na to, že tvoja fotka by mala vzbudiť v potenciálnom zákazníkovi či biznispartnerovi chuť na spoluprácu.
V prípade vhodne vybranej fotografie získaš viac žiadostí o kontakt.

2. Titulka ako z magazínu

Fotka na pozadí je umiestnená pod profilovou fotkou v úvode tvojho profilu. Je úplne na tebe, ako ju pojmeš. Mala by prezentovať teba a tvoj názor na svet, alebo odrážať ideu tvojej firmy. Musí byť vo formáte JPG, alebo PNG, menšia ako 8 MB, v rozlíšení 1584 x 396 pixelov. Je nahraná fotka na pozadí LinkedIn rozmazaná? Zvolil si fotku v malom rozlíšení. Fotku jednoducho vymeň, alebo skomprimuj vo vhodnom nástroji. Ak máš Windows, vhodný je Trimage.

3. Vymysli headline, ktorý má gule

linkedin headline

Zdroj: www.expandi.io

Headline nemusíš nechať v ponúknutej verzii. Mal by v skratke povedať o tom kto si a čo robíš. Kľudne ho uprav tak, aby vynikli tvoje schopnosti, zručnosti či vzdelanie. Neboj sa použiť symboly a emotikony.

4. Nezabudni na súhrn

Súhrn predstavuje textové pole v hornej časti profilu pod fotkou. Môžeš tu napísať maximálne 2 000 znakov vlastnými slovami, bez dátumov a oficialít. Spomeň tu svoje najväčšie úspechy, kariérne míľniky, vedomosti, schopnosti, zručnosti, vlastnosti, jednoducho predstav svoje (skoro) dokonalé JA.

5. Pridaj skúsenosti, vzdelanie, schopnosti

LinkedIn ti dáva jedinečnú príležitosť uviesť všetky pracovné skúsenosti i vzdelanie. Okrem štúdia na stredných či vysokých školách nezabudni vypísať absolvované kurzy, semináre, prednášky, workshopy aj webináre, na ktorých si sa zúčastnil.

Firemná stránka

A napokon, nezabudni na firemnú stránku. Firma, škola, značka, produkt, služba, pracovné príležitosti. O tom všetkom môžeš komunikovať s účastníkmi LinkedIn ako organizácia. Stačí si vytvoriť stránku na LinkedIne. Veľmi jednoducho tak prezentuješ svoju firmu a budeš môcť zverejňovať napríklad voľné pracovné ponuky a všetku agendu, ktorú pod firemnou hlavičkou vyvíjaš.

LinkedIn je pomerne intuitívny a rozhodne stojí za to doň investovať čas. Vravíš, že by si rád, ale nemáš na to priestor, prípadne sa necítiš dostatočne kreatívny? Nevadí. Zver ho do našich rúk a my si s ním poradíme.

Bude sa vám páčiť
Značky: , , , ,

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Fill out this field
Fill out this field
Prosím uveďte správnu/funkčnú e-mailovú adresu.
You need to agree with the terms to proceed

Menu