Už si počul o tom, že jednou z vecí, ktoré pri prome tvojho brandu budeš potrebovať je copywriting? Možno si sa doteraz mylne domnieval, že jeho cieľom je naplniť prázdne miesto na začínajúcej webke. Musíme ťa však vyviesť z omylu: nie je to celkom tak. Ak ťa totiž slovenčinárka chválila za super slohy, neznamená to bezpodmienečne, že z teba bude aj úspešný copík (rozumej copywriter).
Obsah článku
Čo znamená copywriting?
Marketingový slovník by copywriting definoval ako nástroj digitálneho marketingu, ktorého primárna funkcia je predať. Ľudsky povedané, chápeme ním tvorbu všetkých tých COOL markeťáckych sloganov, textov a pútavých tituliek, ktoré ťa zaujmú v prvej sekunde, ako ich zazrieš. Nejde pritom iba o písačky v online, ale aj všetky printové materíály od vizitiek, cez brožúrky, až po katalógy. V dnešnej dobe, keď cítiš pretlak brandov z každej strany je zaujať skvelým obsahom náročná úloha. Texty na tvojej webke, ktoré pritiahnu cieľovku nielen predávajú, ale kvalitným obsahom zvyšuješ aj autoritu svojho webu. A navyše, stúpaš k lepším métam v rámci Google search. Stále totiž platí, že Google má rád origoš obsah. Keď k tomu pridáš SEOčko, si na tej správnej ceste k úspechu. Pri SEO však pozor! Snaž sa písať pre ľudí, nie pre vyhľadávače. Už dávno neplatí pravidlo štopkania textu kľúčovými slovami. Snaž sa preto odlíšiť a vniesť do tvojich textov pridanú hodnotu. A nezabudni na to najdôležitejšie: Príbeh predáva. Rozpovedz ten svoj a vybuduj na ňom silnú značku.
Chrumkavé texty predávajú tvoj produkt ako teplé rožky v supermarkete
Aj ty máš miš maš v pojmoch?
Aj ty v tom máš sem tam hokej? Poďme na to teda od začiatku. Vysvetlíme si zopár základných pojmov, aby si v tom mal už konečne jasno.
Content
Content vo voľnom preklade znamená obsah. Veci neznalí si ho však často zamieňajú s obsahom výlučne textovým. Je však len jednou z jeho foriem. Obsah môže byť totiž vizuálny, zvukový, vo forme videa a napokon aj textový.
Copywriting
Samotná tvorba cool textov, nad ktorými bude slintať aj konkurencia a tvoj zákazník si jednoducho pošmákne. Je ním celý proces počnúc zhromažďovaním, či vylovene snorením po vhodných zdrojoch k danej problematike, klepkanie do klávesnice až po SEOčko (nadlinky, podlinky a hyperlinky) a prirodzené zapracovanie kľúčovky.
Copywriter
Copík je markeťák a z našej skúsenosti aj pomerne ohrozený druh. Neúnavne ťuká do klávesnice, píše chrumkavé texty a to dokonca s veľkou dávkou odhodlania a originality. Má tú zázračnú schopnosť preniesť sa do mysle zákazníkov. Na záver ešte okorení výsledok niečím zaujímavým, čo zaručene nenájdeš u žiadnej tvojej konkurencie. Pred tvojimi zákazníkmi ťa vykreslí ako podpultový originál a vyvolá u nich túžbu ihneď kúpiť produkt, či službu. Musí byť schopný rýchlo vstrebávať informácie z rôznych smerov, čekovať, ako to robia iní a mať slušný prehľad v digitále. Ak budeš hľadať copywritera pre svoj projekt, odporúčame ti nájsť si exemplár s vysokou dávkou kreativity a zanietenosti pre vec.
Zdroj: freepik.com
SEO článok, SEO copywriting
SEO článok je text na webe zohľadňujúci SEOčko pre fulltextové vyhľadávače. Veď ruku na srdce, kto by nechcel byť hviezdou Googlu. Chce to však štipku vytrvalosti a odhodlania a so správnym copywriterom sa úspech po čase určite dostaví. SEO copywriting je tvorba textov SEO článkov. Môžu nimi byť napríklad produktové texty, alebo blogové články.
Produktový text
Produktový text na tvojej webke zohráva jednu z dôležitých úloh a to čo najjednoduchšie, no zároveň najpútavejšie vykresliť tvoj produkt potencionálnemu zákazníkovi. Isto by mi dal zapravdu nejeden copík, že zaujať a nemrhať pritom zbytočne slovami môže byť niekedy celá veda. Aj tu platí pravidlo originality. Neber to ale tak, že sa nemôžeš inšpirovať konkurenčnými webmi. V tom ti samozrejme nikto nezabráni. Umenie je ale vyšperkovať text tak, že dosiahneš ilúziu jedinečnosti a pridanej hodnoty.
Blogový text
Ak ešte na svojom webe nemáš blog, určite by si v najbližšom čase tak mal učiniť. Blogový text je článok uverejnený na webe v sekcii blogov. V dnešnej dobe sú blogy obľúbeným spôsobom propagácie. Prostredníctvom textov sa môžeš odlíšiť a naviac sa javíš ako odborník v danej oblasti. Unikátne texty ti pomôžu získať prislúchajúcu firemnú identitu a zvyšujú tvoj ranking v rámci SERPu. Naviac ich obsah môžeš neskôr použiť na pravidelné zdieľanie cez tvoje sociálne siete.
Už máš svojho copywritera? Vyskúšaj nás a my tvoj príbeh pošleme do sveta.
Copywriting v bežnej praxi
Kde všade sa s copywritingom stretneš? Copywriting sa využíva hlavne pri tvorbe produktových a blogových textov na firemných weboch. Svoje využite však nájde aj pri tvorbe newsletterov a rôznych firemných propagačných materiálov. Kvalitný copywriting má tendenciu presvedčiť potencionálneho zákazníka k nákupu tovaru, alebo služby.
Dobrý blogový článok, či akýkoľvek text na tvoju webku musí totiž spĺňať viaceré kritériá:
- musí byť písaný v jazyku blízkom tvojej cieľovke,
- byť kreatívny a odlišný od contentu tvojej konkurencie,
- mať schopnosť odhadnúť správanie potencionálneho zákazníka,
- je SEO friendly,
- je písaný s ohľadom na analýzu kľúčových slov.
A čo na to veda?
- 8 z 10 ľudí číta výhradne nadpisy,
- až 74 % návštevníkov webu venuje pozornosť kvalite gramatiky a pravopisu,
- čitatelia vstrebávajú iba okolo 20% obsahu webu,
- 59 % ľudí by sa vyhlo obchodovaniu so spoločnosťou, ktorá má zjavné gramatické nedostatky na svojom webe.